Strony

  • Strona główna
  • Kurs Excel
  • Kurs VBA
  • Moje narzędzia
  • Ciekawe Strony

Kurs Excel 2007 - Podstawy - Edycja - Przydatne opcje

Witam,

W tej części kursu:
  • Ustawienia regionalne
  • Zakładki
Czas trwania: 20 min


 Ustawienia regionalne

Pierwszą rzeczą, którą należy ustawić przed rozpoczęciem pracy na nowym komputerze jest wyłączenie zmiany języka klawiatury za pomocą skrótu ctrl+shift. Skrót ten służy do zaznaczania obszarów komórek Excel. Kiedy trzymając wciśnięty ten skrót naciśniemy klawisze strzałek, możemy szybko zaznaczyć całe kolumny, wiersze lub obszary. Niefortunnym zbiegiem okoliczności, ten sam skrót służy do zmiany języka klawiatury w systemie Windows. Jeżeli więc w pewnym momencie po naciśnięciu klawisza z na ekranie pojawi się y, znaczy to, że padliśmy ofiarą tej pułapki. Jak więc wyłączyć to "ułatwienie"?

  1. Z menu start wybieramy Panel sterowania.
  2. W nowym oknie wybieramy Opcje regionalne i językowe.
  3. Na zakładce Języki klikamy Szczegóły.
  4. W nowym oknie wybieramy po kolei różne pozycje językowe i naciskamy Usuń, dopóki nie pozostanie tylko jedna pozycja, jak poniżej.
  5. Klikamy ok dwa razy.
Ustawienia bez zbędnych układów klawiatury

Opcje programu Excel


Przejdę teraz do ustawień samego programu. Poniższe okno można uruchomić z menu Office, przyciskiem . W poniższych punktach będę odnosił się od razu do zakładek poniższego okna. Zakładam, że wszelkie ustawienia mają wartości domyślne, jak zaraz po instalacji.


Okno opcji
Zakładka Popularne

Na zakładce Popularne włączam Pokaż kartę Developer na Wstążce. Pozwoli mi to nagrywać, pisać i uruchamiać stworzone Marka.

Osobiście wolę tworzyć nowe arkusze, dopiero wtedy, kiedy są potrzebne. Pomaga mi to utrzymać porządek. Nie muszę też usuwać pustych arkuszy, jeżeli nie wykorzystam domyślnych trzech. Zmieniam więc pozycję Dołącz następującą liczbę arkusz na 1.

Za pomocą klawisz Edytuj listy niestandardowe możemy tworzyć własne, często powtarzane zestawy danych. Takim listami są na przykład nazwy miesięcy czy dni tygodnia. Opis tworzenia takich list znajduje się tutaj.

Zakładka Formuły

Jeżeli utworzymy potężny plik, z dużą ilością formuł, praca z nim może stać się bardzo ciężka. Zmiana jakiejkolwiek komórki powoduje przeliczenie wszystkich formuł w pliku. Obliczane będą nawet formuły, które nie mają nic wspólnego ze zmienianą komórką. Warto wtedy w grupie Opcje obliczania zmienić Obliczanie skoroszytu na Ręcznie. Formuły w pliku będą wtedy przeliczone dopiero po naciśnięciu klawisza F9. Trzeba pamiętać, że jest to ustawienie globalne i będzie działać także w innych plikach na naszym komputerze, dopóki go nie wyłączymy.

Zakładka Sprawdzanie

Za pomocą klawisza Opcje Autokorekty przechodzimy do okna Autokorekta:Polski. W tym oknie znajdują się wpisy, które mają uchronić nas przed literówkami.

Za pomocą tego okna możemy ułatwić sobie wpisywanie długich, często powtarzanych nazw. Załóżmy, że nasza firma nazywa się P.H.U. Eksport- Import Joanna Kowalska - Iksińska. Jeżeli nazwę tą wpisujemy często, możemy sobie to ułatwić. We wspomnianym oknie wpisujemy informacje jak poniżej i klikamy Ok.

Opcje Autokorekty, istotne są pola Zamień: i Na:
Od tej pory w komórce wystarczy wpisać phu, żeby po zatwierdzeniu zamieniło się automatycznie na pełną nazwę firmy.

Zakładka Zapisywanie

Jeżeli pracujemy z grupą ludzi pracujących z Excelem 2003, warto zmienić pozycję Zapisz pliki w następującym formacie na Skoroszyt programu Excel 97-2003 (*.xls). Możemy zmienić tą pozycję na Skoroszyt programu Excel z obsługą makr (*.xlsm), jeżeli często używamy w naszych plikach makr. Więcej o typach plików można znaleźć tutaj.


Zakładka Zaawansowane

Jak sama nazwa wskazuje, są to opcje zaawansowane. Mogą dotyczyć sytuacji zupełnie zwykłych lub specyficznych. Byłbym nieuczciwy twierdząc że, jedne ustawienia są lepsze od innych. Trudno jest też je opisywać nie cytując nazw ustawień, które są dość czytelne. Zachęcam więc, do samodzielnych prób modyfikowania tych opcji i obserwowania wyników. Na pewno każdy może znaleźć sobie własny zestaw ustawień, odpowiedni dla wykonywanej pracy.

W opcjach mojego programu Excel w grupie Opcje edycji zaznaczyłem na przykład opcje Powiększ przy przewijaniu kółkiem myszy IntelliMouse.



Subskrybuj RSS, aby otrzymywać najnowsze informacje o rozwoju kursu.