Strony

  • Strona główna
  • Kurs Excel
  • Kurs VBA
  • Moje narzędzia
  • Ciekawe Strony

Kurs Excel 2007 - Podstawy - Formatowanie - Komórki i arkusze


W tej części kursu
:

  • Okno Formatowanie komórek, 
  • Formatowanie przy pomocy wstążki,
  • Skróty klawiaturowe.

Czas trwania: 40 min

Spis treści kursu



  W Excelu elementy arkusza możemy formatować (czyli zmieniać wygląd) na trzy sposoby:
  • Formatowanie oddzielnie elementów. Każdą komórkę czy element wykresu możemy formatować oddzielnie. 
  • Używając stylów. Po zaznaczeniu wykresu lub tabeli pojawiają się dodatkowe karty, dzięki którym mamy dostęp do stylów. Style umożliwiają użycie jednolitego, estetycznego formatowania dla obiektu.
  • Formatowanie warunkowe. Specjalne reguły pozwalają stworzyć zależność pomiędzy zawartością komórki a jej wyświetlaniem. Formatowanie będzie automatycznie zmieniać się, zależnie od zawartości komórki zgodnie z regułą, którą określimy.
W tej części kursu przedstawię pierwszą, podstawową metodę formatowania. Polecam, aby otworzyć nowy skoroszyt i próbować zastosować każde z wymienionych niżej narzędzi, w miarę czytania tekstu.

Okno Formatowanie komórek
Najwięcej opcji formatowania udostępnia okno Formatowanie komórek. Można je otworzyć na kilka sposobów, zawsze należy jednak najpierw zaznaczyć komórkę lub zakres, wobec którego chcemy zastosować formatowanie.
  • Kliknąć prawym klawiszem myszy i z menu wybrać Formatuj komórki...
  • Na karcie Narzędzia główne, w grupie Liczba wybrać nacisnąć małą ikonę w prawym dolnym rogu lub z menu rozwijanego w tej samej grupie wybrać Więcej formatów liczb.
  • Najszybszą metodą jest użycie skrótu ctrl+1.


Okno Formatowanie komórek

Liczby
Pierwsza zakładka udostępnia 12 rodzajów formatowania zawartości komórki. Po wybraniu jednej z nich po prawej stronie pokazują się dodatkowe opcje. Na górze zakładki zawsze pokazuje się przykład, jak będą wyglądać nasze dane, jeżeli naciśniemy w danym momencie OK.

Do kategorii formatowania należą:
  • Ogólny; jest to format domyślny (Excel wyświetla w tym formacie, jeżeli nie wskażemy, żeby robił to inaczej), przedstawia liczby całkowite i dziesiętne, zbyt długie wartości przedstawia w zapisie naukowym,
  • Liczbowe; preferowany dla liczb, umożliwia zdefiniowanie ilości wyświetlanych miejsc po przecinku oraz włączanie separatora tysięcy,
  • Walutowe; jak wyżej, dodany jest na koniec symbol waluty, który można określić,
  • Księgowe; jak wyżej, z innym wyrównaniem,
  • Data; w opcjach można wybrać różne sposoby wyświetlania daty,
  • Czas;  w opcjach można wybrać różne sposoby wyświetlania czasu,
  • Procentowe; wyświetlanie liczby jak w formacie liczbowym, zawsze wyświetlany jest znak procenta, więc przecinek przesunięty jest dwa miejsca w prawo,
  • Ułamkowe; jeden z dziewięciu formatów ułamkowych,
  • Naukowy; wyświetlanie w zapisie wykładniczym. Jeżeli ktoś będzie chciał użyć tego zapisu, na pewno będzie wiedział jak to działa.
  • Tekstowy; Excel będzie traktował wszystko wpisane do takiej komórki jak tekst, nawet jeżeli będą to liczby. Należy zmienić na taki format przy wpisywaniu długi liczb(np. numerów telefonów), żeby Excel nie zamieniał nam ich na zapis naukowy.
  • Specjalne; pięć unikalnych formatów,
  • Niestandardowe; umożliwia definiowanie własnych formatów, dla zaawansowanych użytkowników.
Wyrównanie
Zakładka wyrównanie pozwala nam zdecydować w którą stronę będzie wyświetlana zawartość komórki.


  1. Określa wyrównanie tekstu, czy tekst ma być przesunięty do lewej, prawej, górnej, dolnej krawędzi, lub ustawiony po środku kolumny. Tekst może też być odsunięty od krawędzi o odległość określoną przez wcięcie.
  2. Tekst zbyt duży, aby zmieścić się w komórce może być zawijany, czyli przenoszony do nowego wiersza w tej samej komórce lub zmniejszany (mniejsza czcionka). Opcja Scalaj komórki łączy wszystkie zaznaczone komórki w jedną.
  3. Opcja ta działa tylko jeżeli mamy w komputerze zainstalowane języki, w których piszę się w innym kierunku, niż od lewej do prawej.
  4. W tym miejscu możemy zmienić nachylenie tekstu z domyślnego poziomego na inny, pod określonym kątem, lub całkiem pionowo.
Czcionka
Zakładka Czcionka pozwala nam określić jak mają wyglądać same znaki, niezależnie od ustawień na zakładce Liczby.


  1. W tym miejscu wybieramy czcionkę, są to te same czcionki, które możemy używać w innych programach pakietu MS Office,
  2. Określamy czy czcionka ma być pogrubiona i/lub przechylona,
  3. To pole określa rozmiar znaków,
  4. W tym miejscu możemy wprowadzić podkreślenie tekstu,
  5. Menu określające kolor tekstu,
  6. Zaznaczenie tego pola przywraca ustawienia wszystkich innych do wartości domyślnych,
  7. Pozwala przekreślić tekst lub zapisać go jako indeks górny lub dolny (czyli podwyższone lub obniżone w stosunku do normalnego tekstu),
  8. W tym polu możemy zobaczyć efekt naszych ustawień na fragmencie tekstu.
Obramowanie
Zastosowanie obramowania wokół komórek polega na przejściu trzech kroków:


  1. Wybór stylu (linia ciągła, gruba, przerywana itp.),
  2. Wybór koloru linii,
  3. Wskazanie gdzie ma pojawić się linia:
Przycisk oznaczony jako 4 usuwa wszystkie linie.

Wypełnienie
Poprzednie zakładki określają zawartość komórki, oraz jej obramowanie. Na tej zakładce znajdziemy kolor samego ciała komórki.
  1. Określa kolor tła komórki. Efekt zastosowania przycisków Efekty wypełnienia i Więcej kolorów  pozostawiam ciekawskim czytelnikom, ponieważ ich zastosowanie kłóci się z zasadą przejrzystości danych.
  2. W tym miejscu możemy określić dodatkowy wzór i jego kolor, który ma się wyświetlać na tle komórki. 
Poniżej znajdziemy Przykład zastosowania zmian.

Formatowanie przy pomocy wstążki
Większość powyższych formatowań można szybko zastosować przy pomocy wstążki. Ponieważ wszystkie możliwe formatowanie opisałem powyżej, teraz ograniczę się wskazania, gdzie poszczególne opcje znaleźć na wstążce.


  1. Grupa Czcionka udostępnia opcje z zakładek Czcionka i Obramowanie z okna Formatowanie komórek.
  2. Grupa Wyrównanie udostępnia opcje z zakładki Wyrównanie.
  3. Grupa Liczba pozwala szybko zaaplikować formatowanie z zakładki Liczby.
Ciekawe narzędzie Malarz formatów oznaczone jest cyfrą 4. Pozwala ono łatwo kopiować formatowanie przy pomocy myszy. Należy zaznaczyć komórkę, z której format chcemy powielić, po czym nacisnąć ten przycisk i zaznaczyć komórki docelowe.

Skróty klawiaturowe
Najszybszą metodą zastosowania formatowania jest użycie skrótów klawiaturowych. Metoda wymaga zapamiętania kombinacji klawiszy i pozwala zmienić tylko kilka najważniejszych formatów.

Formatowanie liczb:
  • Ctrl+Shift+~   Ogólny format liczbowy,
  • Ctrl+Shift+$   Format walutowy z dwoma miejscami po przecinku,
  • Ctrl+Shift+%  Format procentowy, bez miejsc po przecinku,
  • Ctrl+Shift+^   Zapis naukowy, z dwoma miejscami po przecinku,
  • Ctrl+Shift+#   Format daty,
  • Ctrl+Shift+@ Format czasu,
  • Ctrl+Shift+!   Format liczbowy zawierający dwa miejsca po przecinku i separator tysięcy. 
Formatowanie czcionki:
  • Ctrl+b  pogrubienie,
  • Ctrl+i   kursywa,
  • Ctrl+u  podkreślenie,
  • Ctrl+5  przekreślenie.



Subskrybuj RSS, aby otrzymywać najnowsze informacje o rozwoju kursu.