Witam,
Korespondencja seryjna polega na automatycznym wygenerowaniu kilkudziesięciu czy kilkuset stron dokumentu. Zamiast pisać kilkadziesiąt takich samych listów do klientów, w których zmieniają się tylko dane odbiorcy, piszemy tylko jedną stronę. Ta jedna strona to swego rodzaju szablon, w którym zmienia się tylko kilka wskazanych pól. Na każdej stronie te wskazane pola przyjmują inną wartość, pobieraną z pliku Excel.
Tworzenie korespondencji seryjnej polega na kilku prostych krokach, a wszystko zaczyna się w programie Excel.
Przygotowanie danych źródłowych
Jak sama nazwa wskazuje, potrzebna nam jest jakaś seria, zestaw danych na podstawie których przygotujemy korespondencję. Poniżej znajduje się przykładowy plik, który można ściągnąć tutaj.
| Przykładowy plik źródłowy dla korespondencji seryjnej |
Każda kolumna z powyższego pliku oznacza jedno zmienne pole, które będzie można wstawić do korespondencji seryjnej. Word tworząc kolejne strony korespondencji będzie pobierał dane z kolejnych wierszy tego pliku.
W programie WORD
Tworzenie korespondencji można opisać poniższymi krokami:
- Rozpoczynamy tworzenie korespondencji (Start)
- Wskazujemy źródło korespondencji (Do kogo?)
- Tworzymy szablon (Co?)
- Drukujemy, wysyłamy, scalamy (Koniec)
Na karcie Korespondencja, w grupie Rozpoczynanie korespondencji seryjnej wybieramy przycisk Rozpocznij. koresp. ser., a następnie listy.
| Możliwe rodzaje korespondencji seryjnej |
Pozornie nic się nie zmienia, ale Word dostosował już format strony do oczekiwanej korespondencji.
Wskazujemy źródło korespondencji
Teraz przyda nam się wcześniej stworzony plik Excel. W tej samej grupie co poprzednio wybieramy przycisk Wybierz adresatów, a następnie, użyj istniejącej listy. W nowym oknie odnajdujemy wspomniany plik, a następnie wskazujemy na pierwszy arkusz, na którym są nasze dane.
| Arkusze pliku źródłowego |
Nasz plik wciąż jest pusty, jednak uaktywniły się przyciski w grupach po prawej stronie karty Korespondencja.
Tworzymy szablon
Szablon korespondencji tworzymy jak każdy inny dokument Word. W moim przykładzie będzie to krótka informacja do klienta, informująca o otrzymaniu nagrody w zamian za zakupy o określonej wartości. W miejscach, w których mają podstawiać się dane z pliku źródłowego, używamy przycisku wstaw pola koresp. ser. Jak widać, pola odpowiadają kolumnom z pliku Excel.
![]() |
| Pola korespondencji seryjnej |
Mój list wygląda teraz jak poniżej:
Do przeglądania wyników naszej pracy służy grupa Podgląd wyników na karcie Korespondencja. Przyciskiem Podgląd wyników przełączamy się pomiędzy widokiem kodów pól (np.: <
Drukujemy, wysyłamy, scalamy
Jeżeli przejrzeliśmy dokument i wygląda prawidłowo, możemy zakończyć pracę za pomocą jednej z opcji przycisku Zakończ i scal w grupie Kończenie.
| Możliwości kończenia pracy z szablonem |
Jak zwykle zachęcam do zadawania pytań, oraz eksperymentowania z przyciskami i opcjami. Jeżeli nie jesteś pewien jak działa jakiś przycisk, po prostu go naciśnij i zobacz co się stanie.
W kolejnym wpisie przedstawię jak za pomocą korespondencji seryjnej wysłać masowo wiadomości mail.
