W jednym z poprzednich artykułów pokazałem jak otwierać określone pliki automatycznie przy starcie Excela. Dzisiaj pokażę jak łatwo uruchamiać kilka plików jednocześnie. Takie podejście przydaje się jeżeli pewne zestawy skoroszytów często otwieramy razem. Zdarza się, że codziennie przychodząc do pracy otwieramy ten sam zestaw dokumentów, na przykład, aby stworzyć poranny raport dla przełożonych. Poniższe podejście bardzo ułatwi nam życie w takim przypadku.
Eksplorator Windows
Jeżeli chcemy otworzyć kilka plików z jednego katalogu, nie trzeba klikać każdego z nich osobno. Można zaznaczyć kilka plików w folderze i kliknąć na dowolnym prawym przyciskiem po czym wybrać Otwórz.
W powyższym przykładzie otworzą się wszystkie trzy skoroszyty.
Otworzenie jednego pliku otwiera też inne
W tej sytuacji otworzenie jednego głównego pliku, uruchomi też kilka innych, w nim wskazanych. Posłużę się do tego bardzo prostym makrem.
- Otwieram plik główny,
- Uruchamiam edytor VBE przy pomocy skrótu ALT+F11,
- W drzewku z lewej strony rozwijam pozycję VBAProject (nazwa pliku),
- Rozwijam folder Microsoft Excel Objects,
- Klikam dwa razy w pozycję ThisWorkbook,
- W oknie z prawej strony wklejam poniższy kod. Linię zaznaczoną na zielono można powtórzyć tyle, razy, ile plików ma się otworzyć. Ścieżkę i nazwę zaznaczoną na żółto należy odpowiednio zamienić Option Explicit
- Zapisuję arkusz. Kod będzie działał już przy następnym otwarciu pliku.
Private Sub Workbook_Open()
Workbooks.Open Filename:="c:\raport.xls"
ThisWorkbook.Activate
End Sub
ThisWorkbook.Activate
End Sub
Jeżeli chcemy, aby te same piki zamykały cię podczas zamykania głównego skoroszytu, należy pod powyższym kodem wkleić:
Private Sub Workbook_BeforeClose(Cancel As Boolean)
Workbooks("raport.xls").Close
End Sub
Workbooks("raport.xls").Close
End Sub